Netflix gaat de stap naar India wagen. De opkomst van 4G-netwerken en -apparaten in India maken de tijd rijp en de streamingvideodienst zou een strategisch partnerschap hebben gesloten met een telecombedrijf.
Netflix-topman Reed Hastings zal naar verwachting groot nieuws brengen tijdens een keynote op de Consumer Electronics Show in Las Vegas die dinsdag begint: Netflix gaat naar India.
Indiase consumenten zullen dit jaar ook op de bank kunnen ploffen voor originele series als Orange Is the New Black en House of Cards. Netflix biedt een aantal Bollywood-films, maar of het beperkte aanbod filmgek India kan paaien, zal nog moeten blijken.
4G groeit sterk in India
India is een enorme potentiële markt voor Netflix. Een vijfde van de 1,3 miljard inwoners is online en dat worden er alleen maar meer. 4G-netwerken zijn beschikbaar in grote delen van het land en naar schatting de helft van de mobiele apparaten dat in 2016 verkocht zal worden, zal 4G-techniek aan boord hebben.
Cruciaal onderdeel van de lancering in India is dan ook een partnerschap. Netflix zal in Las Vegas bekendmaken dat het gaat samenwerken met een grote telecomprovider. Volgens nieuwssite The Hindu gaat het om Indian Telecom.
Videostreaming groeit hard in India. In 2013 maakte het 38 procent uit van alle dataverkeer, in 2014 steeg dat tot 47 procent. Met een zetje in de rug van Netflix moet het aandeel in 2019 boven de 70 procent liggen.
Lokale concurrenten
Toen Netflix in september naar Japan trok, sloot het ook een vergelijkbare deal. Voor telecomproviders is een overeenkomst met een streamingdienst aantrekkelijk vanwege de verschuiving van belminuten naar mobiele data. Consumenten bellen en sms'en steeds minder en zijn meer online op hun smartphone of tablet.
Hoewel de timing goed is, betekent dat niet dat Netflix zonder problemen India gaat veroveren. Netflix heeft allereerst concurrentie van lokale diensten als Eros en Spuul. Een grotere concurrent is echter de levendige zwarte markt, waar een piratenkopie van een film te krijgen is voor zo'n 0,15 eurocent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl